Zákonná záruční doba
Standardní zákonná záruční doba je 24 měsíců. Zákon mluví o tzv. „lhůtě pro uplatnění práv z vadného plnění“. Zvláštní pravidla platí pro věci, které se rychle kazí, nemovitosti, opravy a výrobky na zakázku. Záruční dobu lze prodloužit (zdarma či za poplatek) a ve speciálních případech také zkrátit. Zrušit práva z vadného plnění není možné, a to ani dohodou obou stran.
Na co neplatí záruka
Záruka platí pouze na vady, za které „může výrobce“. Když se po půl roce začne z ničeho nic odlepovat botě podrážka, je to vada výrobku a máte právo ji reklamovat. Pokud se ale bota začala rozlepovat, protože jste to z práce vzali zkratkou přes bažinu a tenisky jste promočili, ač voděodolné být nemají, můžete si za poškození sami a na reklamaci právo nemáte.
Záruku nelze uplatňovat na:
- běžné opotřebení vzniklé náležitým používáním věci. A ani nenáležitým.
- opotřebení po předchozím majiteli nebo majitelce u zboží, které bylo prodáno jako použité
- vady, pro které bylo zboží zlevněno
- vady, o nichž kupující věděl u při prodeji.
Zkrácená záruční doba
Záruční lhůtu lze zkrátit pouze v jednom případě, a to u použitého zboží. Při prodeji použitého zboží lze záruku zkrátit maximálně na polovinu zákonné doby, tedy na 12 měsíců.
Mimo uvedenou výjimku záruční dobu možné zkrátit není, dokonce ani po vzájemné dohodě obou stran. I kdybyste měli podepsanou smlouvu, že má zboží kratší záruční lhůtu, nebude k ní přihlédnuto a platit bude záruka 24 měsíců. Nebo delší, protože záruku je naopak možné volně prodlužovat.
Prodloužená záruční doba
Záruční dobu je možné zdarma nebo za poplatek prodloužit. Nejlepší je to mít smluvně potvrzené, jako doklad o delší záruce ale můžete teoreticky platit i uvedení takové informace na výrobku, jeho obalu, v přiložené dokumentaci nebo v reklamě.
Dnes je oblíbená praxe delší záruku také prodávat jako službu navíc. Některé eshopy, například Alza nebo DATART, nabízejí před dokončením objednávky přikoupit si ke zboží několik let záruky navíc. Taková služba je v pořádku a nemusíte se jí bát. Není to ale to samé jako pojištění produktu, které umí krýt i vaši „blbost“, když výrobek sami rozbijete.
Záruka se také automaticky prodlužuje o dobu, kdy je věc v reklamaci. Máte-li mobil např. dva týdny v záruční opravě, záruka se „pozastaví“ a začne se počítat zase až když si ho vyzvednete. Standardní 2 roky záruční doby se tak prodlouží o ty dva týdny, kdy byl mobil v servisu.
Záruční lhůta u potravin a věcí podléhajících rychlé zkáze
U zuživatelných věcí, jako jsou potraviny, se místo záruční doby používá datum minimální trvanlivosti nebo datum spotřeby. Výjimku mají věci, u nichž uvedení takového data není povinné (nebalené pečivo, čerstvá zelenina a ovoce).
Obdobné pravidlo platí také pro zboží podléhající rychlé zkáze. Patří sem například řezané květiny, krmivo pro zvířata apod. I v tomto případě platí záruka jen do data minimální trvanlivosti, které je vždy (musí být) uvedeno na obalu.
Záruční doba u věcí na zakázku, oprav a úprav
A věcí vyrobených na zakázku, jako je oblečení šité na míru, nábytek nebo umělecká díla a u oprav a úprav platí pro „uplatnění práva z vadného plnění“ stejná pravidla jako u kupní smlouvy. To znamená, že záruka na opravy, úpravy a zboží vyrobené na zakázku je standardně 2 roky. Objevenou vadu takového díla musíte zhotoviteli oznámit neprodleně, v krajním případě však nejpozději do dvou let.
Záruční doba u nemovitostí a staveb
Pro stavby platí obdobná pravidla jako pro zakázky a jiná díla. Záruční lhůta je standardně 2 roky, může být ale prodloužená. Pro ohlášení skrytých vad zhotoviteli ale máte až 5 let. Stejný lhůta platí také pro skryté vady projektové dokumentace.